Érdekelne, lett-e már cserélve valamelyikőtöknek kuplung lamella? Mi a gyakorlat, illetve mit javasoltok ti, vagy a szerelőitek?...mit kell cserélni?..csak a kopó lamellákat, vagy a fémeket is? tudom, hogy elvileg mindkettőt, de a gyakorlat az eddigi motorjaimon az volt, hogy a kopók cseréje megoldotta a csúszást.( igaz, hogy ezek MZ-k, JAWA-k voltak). Abban sem vagyok biztos teljesen, hogy szükség van-e rá, ugyanis a szó szoros értelmében nem csúszik ( van holtjáték, behúzott fékkel lefullad,stb.), csak pl. 5.-ben 50-el csordogálva ha hirtelen tökig húzom, akkor egy pillanatra olyan, mintha megcsúszna. Alacsonyabb fokozatban, vagy nagyobb sebességnél nem jelentkezik ez. Mit gondoltok?
Élj úgy,hogy motorozhass és motorozz úgy, hogy élhess
Szerintem tök erős blokk van a sárkányodba, és csak annyit kell tenned, hogy elhagyod azt a hirtelen gázadást amikor 50-nel gurulsz ötödikbe.
Szerkesztette: Giorgio - 2013 április 16. 20:02:14
D R A G S T A R K L U B
Nekiálltam eddigi legnagyobb szerelésemnek.
Kuplung lamella (de inkább gyűrű) cserének.
Szükségét éreztem, mert nem tetszett, hogy a kuplungkar visszaengedésekor szinte már kiengedésnél kezdett el fogni. És ezen a bowden állítgatása sem javított.
Ha már olajat, és szűrőket cserélek, akkor egy kalap alatt megoldom ezt is.
Természetesen a szervíz manuál többszöri tanulmányozása (nélkülözhetetlen) és a lélek alapos felkészítése előzte meg a manővert.
A szükséges alkatrészeket a www.nagyvas.hu oldalról rendeltem meg.
Ezek:
- kuplung kopó lamellák (12000ft)
- kuplung fedél tömítés (1600ft)
- olajszűrő (900ft)
- légszűrő (3390ft)
A mocival gyorsan mentem egy kört, hogy meleg és folyós legyen az olaj.
Leeresztés volt az első, hagytam, hogy minden kicsepegjen.
Csakhogy a továbblépéshez le kell szedni még valamit...
Igen, jól gondoljátok, a kipuffogórol van szó.
Alaposan körbe kellett járnom szinte minden csavart, és összeköttetést, hogy legalább a szétszerelési sorrendre rájöjjek. Erről persze nem ír egy szót sem a manuál. Addig meg csepegett az olaj kifele.
Végül a következő sorrend lett a befutó:
1: felső cső
2: alsó cső
3: első henger leömlője
Így már szabaddá vált az út a fedél csavarjai irányába.
És igen, jól látható, hogy a fékpedál tartókonzolját is le kellett vennem, mert a leömlőnek útban volt, de nagyon.
Jöhetett a szűrő fedél, a szűrő kivétele.
Kipattogtak a kuplungfedél csavarjai is a helyükről, majd a fedelet finom mozdulatokkal le lehetett léptetni a két oldalon található vezetőcsapokról. Az egyik a blokkon, a másik a fedélen található.
Szabaddá vált az út a kuplungkosárhoz
A kosár nyomólapján található 5db csavar, ami alatt rugó leledzik, illetve egy csavar középen, ami a beállításhoz kell. (ezt majd későb.
Először a középső csavart kell meglazítani, és leszedni. Majd jöhet a maradék. Érdemes egyenletesen lazítani, hogy a nyomólap sérülését megelőzzük. Nem kell aggódni, nem pattan el...
A nyomólap eltávolítása után a "keksz" egyben kijön, mert össze van ragadva az olajtól.
A fedél korábbi tömítése rásülhet-rágyógyulhat a fémre. Ezt egy éles pengével, természetesen ügyelve arra, hogy a fémbe ne marjon bele, el lehet távolítani mindkét oldalról.
Finoman szétcsúsztatva szét lehet választani a kopó lapokat a nyomó lapoktól.
Fontos megjegyezni, hogy a sorrendre oda kell figyelni, illetve, a nyomólapok iránya és a kopólapok pozíciója is meghatározott.
Ebben természetesen jelölések vannak segítségünkre.
Az összeszerelésnél elsőre egy nyomólapot kell becsúsztatni. A nyomólap két oldala külsőleg eltér egymástól. Az egyik oldal szélei, peremei le vannak kerekítve. Ez az oldal néz a blokk felé.
Jöhet egy kopólap.
Fontos: a lap koronájának van két jellemző pontja (egymással szemben)
Az egyik kiemelkedésen 2 bemarás, a másikon egy.
A kosáron található "szarvacskák" végét kell stírölni. Két egymás melleti nyúlvány végén látható két pont-szerű mélyítés. E két pont közé kell esnie a két bemarásos kiemelkedésnek.
Egymás után felváltva a helyükre kerültek a lamellák. Jöhet vissza a nyomólap.
Rugókat megmérve 39-40mm a jó méret. Ha kevesebb, akkor érdemes kicserélni őket.
A csavarokat természetesen keresztirányosan kell meghúzni. A gyári érték: 8Nm.
Ha mindez megvan, akkor jöhet a kuplung beállítása. Ehhez jó ha van egy segítő kéz.
A blokk túloldalán van egy kar, amit a kuplung-karral, egy bowden segítségével mozgatunk.
Ennek a karnak a vége (kifelé mutató vége) csúcsos formájú.
A kis csúcs akatt a blokkon kell keresni egy picike kiemelkedést.
Ez a két igazítási pont. A csúcsnak, illetve a dudornak egymás felett kell lennie.
A csúcsocska pozícióját a kuplungkosár közepén lévő csavar elforgatásával lehet belőni, miközben a túloldalon a segítő finoman nyomja a kart, illetve mondja a pozíciót..
Ha ez megvan akkor a korábban levett alátéttel és anyával le kell rögzíteni a csavart.
Erről elfelejtettem képet készíteni, de bepótolom... (bocsika)
Jöhet vissza a fedél, természetesen a tömítés pontos illesztése után.
Fontos, hogy a csavarok a megfelelő helyre kerüljenek vissza az összeszerelésnél.
Ehhez egy tipp: kartonpapír
A kiszerelésnél szépen körben a megfelelő helyen átnyomtam a papíron.
Miután minden a helyére került, a csavarokat szintén keresztirányosan meghúztam.
Majd újra kilazítottam, mert kifelejtettem az alsó csavarok alól pár leszorító lapot, amik a blokk alatt futó elektromos kábelt tartják...
Tehát újra meghúztam mindent.
Az eredmény: egy dzsuvás, kicsit még hiányos, de felújított kuplungos gép.
A leszerelt alkatrészek visszaszerelése már gyorsan ment.
Közben Vasutasferi feltöltötte a gépet olajjal (2.8l mert szűrőcsere is volt).
Végre kész. Gyorsan samponos fürdetés jött, hogy szegénykém úgy nézzen ki, ahogy szokott.
Jöhetett a próbakör.
Furcsa volt, hogy a kuplungkar visszaengedésekor már középtájon érezhető volt, hogy a motor kezdi kifejteni erőátviteli szándékát a váltó irányába, majd azon keresztül a kerék felé.
Kezdett az aggódásom elmúlni, majd a jól ismert vigyor ki is ült, mikor megéreztem: jó lett!
Összegezve:
Az első alkalom a legnehezebb, amikor a lépéseket magamnak kell megtapasztalnom.
De az eredmény kárpótolt az egész maceráért.
Összességében kb.5 órám ment rá. Elsőre...
Szerkesztette: Wolfati - 2014 április 06. 21:20:19
Üdv:
Wolfati
XVS650 2004
Ügyes vagy Ati!
István!..kár méricskélni....néha csak pár tizedet kopik, viszont teljesen beég és "felüvegesedik" a betét és már csúszik is.
Élj úgy,hogy motorozhass és motorozz úgy, hogy élhess
Van egy kép, ahol a fedél belseje látszik.
Mellette ott a régi lamella.
Nagyításban látszik, hogy a felülete fekete, csillogós. Megszagolva égett szaga volt.
A vastagság tűrésen belül volt. (2.9-3.1mm között) 2.6mm alatt frizbiként eldobni.
Üdv:
Wolfati
XVS650 2004
Szia!
Mese szinten hallottam már ezt én is.
A mese szerint van egy olyan fordulatszám tartomány, ahol ez a "váltás" gond nélkül végbemegy.
Bevallom őszintén, a 650-nél kipróbáltam, de a hallott hangok meggyőztek, hogy NE!!!!
Így abba is hagytam a kísérletezgetést.
Üdv:
Wolfati
XVS650 2004
Sem az 1100-as, sem a 650-es nem félautomata kivitelű váltó. Lehet kuplungolás nélkül váltani, de ha nem akarsz idő előtti szerkezeti hibával foglalkozni, ne tedd! Elvégre lehet tartósan 150-el menni a vassal, de nem érdemes és a piros lámpánál is behajthatsz, de nem szabad, illetve nem érdemes, mert sokba kerülhet...A METABOND nem befolyásolja a kuplung működését, ha használsz, akkor Metabond 4T, vagy Metabond Gold !
Az évzáróra viszek magammal mellesleg párat..
Élj úgy,hogy motorozhass és motorozz úgy, hogy élhess
Így egy év távlatából visszagondolva, nem is volt nagy ördöngösség.
A legszivatósbb a leömlők levétele volt.
Kosár összerakásánál nagyon figyelj oda a jelölésekre, illetve a fém nyomólapok irányára.
Menni fog.
A service manual is jól leírás mindent.
Üdv:
Wolfati
XVS650 2004