image Hozzászólások image
 
DragStar Klub Hunland :: Műszaki részleg :: Hajtómű
Ki van itt? 1 vendég
 Téma nyomtatása
Kuplung lamella
Vaszkez
#1 Hozzászólás nyomtatása
2013 április 16. 18:27:05
Avatar

Klubtag


Hozzászólások: 1746
Regisztrált: 2012.10.23.

Sziasztok!

Érdekelne, lett-e már cserélve valamelyikőtöknek kuplung lamella? Mi a gyakorlat, illetve mit javasoltok ti, vagy a szerelőitek?...mit kell cserélni?..csak a kopó lamellákat, vagy a fémeket is? tudom, hogy elvileg mindkettőt, de a gyakorlat az eddigi motorjaimon az volt, hogy a kopók cseréje megoldotta a csúszást.( igaz, hogy ezek MZ-k, JAWA-k voltak). Abban sem vagyok biztos teljesen, hogy szükség van-e rá, ugyanis a szó szoros értelmében nem csúszik ( van holtjáték, behúzott fékkel lefullad,stb.), csak pl. 5.-ben 50-el csordogálva ha hirtelen tökig húzom, akkor egy pillanatra olyan, mintha megcsúszna. Alacsonyabb fokozatban, vagy nagyobb sebességnél nem jelentkezik ez. Mit gondoltok?
Élj úgy,hogy motorozhass és motorozz úgy, hogy élhess
 
Giorgio
#2 Hozzászólás nyomtatása
2013 április 16. 20:01:48
Avatar

Főadminisztrátor


Hozzászólások: 3166
Regisztrált: 2012.03.14.

Szerintem tök erős blokk van a sárkányodba, és csak annyit kell tenned, hogy elhagyod azt a hirtelen gázadást amikor 50-nel gurulsz ötödikbe.Wink
Szerkesztette: Giorgio - 2013 április 16. 20:02:14
D R A G
S T A R
K L U B
 
Vaszkez
#3 Hozzászólás nyomtatása
2013 április 16. 21:13:54
Avatar

Klubtag


Hozzászólások: 1746
Regisztrált: 2012.10.23.

A próféta szóljon belőled Gyuri!Smile
Élj úgy,hogy motorozhass és motorozz úgy, hogy élhess
 
Wolfati
#4 Hozzászólás nyomtatása
2014 április 06. 20:48:23
Avatar

Klubtag


Hozzászólások: 1692
Regisztrált: 2012.03.11.

Sziasztok!
Én is unatkoztam. Grin

Pár szóban el is mesélem nektek mit csináltam...

Nekiálltam eddigi legnagyobb szerelésemnek.
Kuplung lamella (de inkább gyűrű) cserének.
Szükségét éreztem, mert nem tetszett, hogy a kuplungkar visszaengedésekor szinte már kiengedésnél kezdett el fogni. És ezen a bowden állítgatása sem javított.
Ha már olajat, és szűrőket cserélek, akkor egy kalap alatt megoldom ezt is.
Természetesen a szervíz manuál többszöri tanulmányozása (nélkülözhetetlen) és a lélek alapos felkészítése előzte meg a manővert.

A szükséges alkatrészeket a www.nagyvas.hu oldalról rendeltem meg.
Ezek:
- kuplung kopó lamellák (12000ft)
- kuplung fedél tömítés (1600ft)
- olajszűrő (900ft)
- légszűrő (3390ft)

p.coldline.hu/2014/04/06/1414410-20140406-64gwAet.jpg

A mocival gyorsan mentem egy kört, hogy meleg és folyós legyen az olaj.
Leeresztés volt az első, hagytam, hogy minden kicsepegjen.
Csakhogy a továbblépéshez le kell szedni még valamit...
Igen, jól gondoljátok, a kipuffogórol van szó.
Alaposan körbe kellett járnom szinte minden csavart, és összeköttetést, hogy legalább a szétszerelési sorrendre rájöjjek. Erről persze nem ír egy szót sem a manuál. Addig meg csepegett az olaj kifele.
p.coldline.hu/2014/04/06/1414412-20140406-hsG0NSt.jpg p.coldline.hu/2014/04/06/1414413-20140406-k7RvbFt.jpg

Végül a következő sorrend lett a befutó:
1: felső cső
2: alsó cső
3: első henger leömlője

Így már szabaddá vált az út a fedél csavarjai irányába.
p.coldline.hu/2014/04/06/1414414-20140406-d6854Xt.jpg

És igen, jól látható, hogy a fékpedál tartókonzolját is le kellett vennem, mert a leömlőnek útban volt, de nagyon.

Jöhetett a szűrő fedél, a szűrő kivétele.
p.coldline.hu/2014/04/06/1414416-20140406-AMYRQXt.jpg p.coldline.hu/2014/04/06/1414418-20140406-woTKHxt.jpg

Kipattogtak a kuplungfedél csavarjai is a helyükről, majd a fedelet finom mozdulatokkal le lehetett léptetni a két oldalon található vezetőcsapokról. Az egyik a blokkon, a másik a fedélen található.
Szabaddá vált az út a kuplungkosárhoz
p.coldline.hu/2014/04/06/1414423-20140406-7s4smSt.jpg p.coldline.hu/2014/04/06/1414419-20140406-rqldA0t.jpg p.coldline.hu/2014/04/06/1414424-20140406-brLQ31t.jpg

A kosár nyomólapján található 5db csavar, ami alatt rugó leledzik, illetve egy csavar középen, ami a beállításhoz kell. (ezt majd későbCool.
Először a középső csavart kell meglazítani, és leszedni. Majd jöhet a maradék. Érdemes egyenletesen lazítani, hogy a nyomólap sérülését megelőzzük. Nem kell aggódni, nem pattan el...
A nyomólap eltávolítása után a "keksz" egyben kijön, mert össze van ragadva az olajtól.

A fedél korábbi tömítése rásülhet-rágyógyulhat a fémre. Ezt egy éles pengével, természetesen ügyelve arra, hogy a fémbe ne marjon bele, el lehet távolítani mindkét oldalról.

Finoman szétcsúsztatva szét lehet választani a kopó lapokat a nyomó lapoktól.
Fontos megjegyezni, hogy a sorrendre oda kell figyelni, illetve, a nyomólapok iránya és a kopólapok pozíciója is meghatározott.
Ebben természetesen jelölések vannak segítségünkre.
Az összeszerelésnél elsőre egy nyomólapot kell becsúsztatni. A nyomólap két oldala külsőleg eltér egymástól. Az egyik oldal szélei, peremei le vannak kerekítve. Ez az oldal néz a blokk felé.
Jöhet egy kopólap.
Fontos: a lap koronájának van két jellemző pontja (egymással szemben)
Az egyik kiemelkedésen 2 bemarás, a másikon egy.
A kosáron található "szarvacskák" végét kell stírölni. Két egymás melleti nyúlvány végén látható két pont-szerű mélyítés. E két pont közé kell esnie a két bemarásos kiemelkedésnek.
p.coldline.hu/2014/04/06/1414421-20140406-FzjMkIt.jpg p.coldline.hu/2014/04/06/1414422-20140406-72F5v5t.jpg

Egymás után felváltva a helyükre kerültek a lamellák. Jöhet vissza a nyomólap.
Rugókat megmérve 39-40mm a jó méret. Ha kevesebb, akkor érdemes kicserélni őket.
A csavarokat természetesen keresztirányosan kell meghúzni. A gyári érték: 8Nm.

Ha mindez megvan, akkor jöhet a kuplung beállítása. Ehhez jó ha van egy segítő kéz.
A blokk túloldalán van egy kar, amit a kuplung-karral, egy bowden segítségével mozgatunk.
Ennek a karnak a vége (kifelé mutató vége) csúcsos formájú.
A kis csúcs akatt a blokkon kell keresni egy picike kiemelkedést.
Ez a két igazítási pont. A csúcsnak, illetve a dudornak egymás felett kell lennie.
A csúcsocska pozícióját a kuplungkosár közepén lévő csavar elforgatásával lehet belőni, miközben a túloldalon a segítő finoman nyomja a kart, illetve mondja a pozíciót..
Ha ez megvan akkor a korábban levett alátéttel és anyával le kell rögzíteni a csavart.
Erről elfelejtettem képet készíteni, de bepótolom... (bocsika)

Jöhet vissza a fedél, természetesen a tömítés pontos illesztése után.
Fontos, hogy a csavarok a megfelelő helyre kerüljenek vissza az összeszerelésnél.
Ehhez egy tipp: kartonpapír
p.coldline.hu/2014/04/06/1414427-20140406-K2EOHst.jpg

A kiszerelésnél szépen körben a megfelelő helyen átnyomtam a papíron.

Miután minden a helyére került, a csavarokat szintén keresztirányosan meghúztam.
Majd újra kilazítottam, mert kifelejtettem az alsó csavarok alól pár leszorító lapot, amik a blokk alatt futó elektromos kábelt tartják...

Tehát újra meghúztam mindent.
Az eredmény: egy dzsuvás, kicsit még hiányos, de felújított kuplungos gép.
p.coldline.hu/2014/04/06/1414428-20140406-BYChm2t.jpg

A leszerelt alkatrészek visszaszerelése már gyorsan ment.
Közben Vasutasferi feltöltötte a gépet olajjal (2.8l mert szűrőcsere is volt).

Végre kész. Gyorsan samponos fürdetés jött, hogy szegénykém úgy nézzen ki, ahogy szokott.
Jöhetett a próbakör.
Furcsa volt, hogy a kuplungkar visszaengedésekor már középtájon érezhető volt, hogy a motor kezdi kifejteni erőátviteli szándékát a váltó irányába, majd azon keresztül a kerék felé.
Kezdett az aggódásom elmúlni, majd a jól ismert vigyor ki is ült, mikor megéreztem: jó lett!

Összegezve:
Az első alkalom a legnehezebb, amikor a lépéseket magamnak kell megtapasztalnom.
De az eredmény kárpótolt az egész maceráért.
Összességében kb.5 órám ment rá. Elsőre...
Szerkesztette: Wolfati - 2014 április 06. 21:20:19
Üdv:
Wolfati
XVS650 2004
 
BigZso
#5 Hozzászólás nyomtatása
2014 április 06. 21:06:42
Avatar

Klubtag


Hozzászólások: 711
Regisztrált: 2012.04.14.

Ati bravó!

és köszönjük, hogy miközben szereltél ránk is gondoltál!
BigZso Cowboy
f.vividscreen.info/soft/0c44aa673aefc815afa98483ae0e74fb/Yamaha-Logo-128x128.jpg
 
Vaszkez
#6 Hozzászólás nyomtatása
2014 április 07. 14:24:42
Avatar

Klubtag


Hozzászólások: 1746
Regisztrált: 2012.10.23.

Ügyes vagy Ati!Taps
István!..kár méricskélni....néha csak pár tizedet kopik, viszont teljesen beég és "felüvegesedik" a betét és már csúszik is.
Élj úgy,hogy motorozhass és motorozz úgy, hogy élhess
 
Wolfati
#7 Hozzászólás nyomtatása
2014 április 07. 15:23:10
Avatar

Klubtag


Hozzászólások: 1692
Regisztrált: 2012.03.11.

Van egy kép, ahol a fedél belseje látszik.
Mellette ott a régi lamella.
Nagyításban látszik, hogy a felülete fekete, csillogós. Megszagolva égett szaga volt.
A vastagság tűrésen belül volt. (2.9-3.1mm között) 2.6mm alatt frizbiként eldobni.
Üdv:
Wolfati
XVS650 2004
 
Wolfati
#8 Hozzászólás nyomtatása
2014 április 07. 16:28:20
Avatar

Klubtag


Hozzászólások: 1692
Regisztrált: 2012.03.11.

Otthon keresek egy képet.
Üdv:
Wolfati
XVS650 2004
 
Vandor
#9 Hozzászólás nyomtatása
2014 április 07. 18:50:36
Avatar

Klubtag


Hozzászólások: 1794
Regisztrált: 2012.03.24.

Gratulálok Ati . Taps
"Nem attól vagy szabad, hogy azt csinálsz amit akarsz, hanem attól , hogy nem kell megtenned azt, amit nem akarsz!
Yamaha XVS 1100 A
 
Wolfati
#10 Hozzászólás nyomtatása
2014 október 19. 14:12:09
Avatar

Klubtag


Hozzászólások: 1692
Regisztrált: 2012.03.11.

Szia!
Mese szinten hallottam már ezt én is.
A mese szerint van egy olyan fordulatszám tartomány, ahol ez a "váltás" gond nélkül végbemegy.
Bevallom őszintén, a 650-nél kipróbáltam, de a hallott hangok meggyőztek, hogy NE!!!!
Így abba is hagytam a kísérletezgetést.
Üdv:
Wolfati
XVS650 2004
 
Vaszkez
#11 Hozzászólás nyomtatása
2014 október 20. 06:57:41
Avatar

Klubtag


Hozzászólások: 1746
Regisztrált: 2012.10.23.

Sem az 1100-as, sem a 650-es nem félautomata kivitelű váltó. Lehet kuplungolás nélkül váltani, de ha nem akarsz idő előtti szerkezeti hibával foglalkozni, ne tedd! Elvégre lehet tartósan 150-el menni a vassal, de nem érdemes és a piros lámpánál is behajthatsz, de nem szabad, illetve nem érdemes, mert sokba kerülhet...A METABOND nem befolyásolja a kuplung működését, ha használsz, akkor Metabond 4T, vagy Metabond Gold !

Az évzáróra viszek magammal mellesleg párat..
Élj úgy,hogy motorozhass és motorozz úgy, hogy élhess
 
Wolfati
#12 Hozzászólás nyomtatása
2015 április 27. 09:09:07
Avatar

Klubtag


Hozzászólások: 1692
Regisztrált: 2012.03.11.

Így egy év távlatából visszagondolva, nem is volt nagy ördöngösség.
A legszivatósbb a leömlők levétele volt.
Kosár összerakásánál nagyon figyelj oda a jelölésekre, illetve a fém nyomólapok irányára.
Menni fog.
A service manual is jól leírás mindent.
Üdv:
Wolfati
XVS650 2004
 
Ugrás a fórumra:
 
imageimage
image image