- kombinált fogó,közepes csillagfejű csavarhúzó,12-es csillag- vagy villáskulcs,4-es, 5-ös imbuszkulcs, 10-es crovafej, 22-es crovafej, crova közepes hosszabbító és crova racsni. Ha precíz akarsz lenni, 0-50ig mérő nyomatékkulcs.
A motorblokknak teljesen hidegnek kell lennie, egy éjszakát hűljön legalább!
Lépések:
1, üléseket levenni, elektronikát kivenni az ülés alól( bolhák közepét csavarhúzóval benyomni!) és a km-óra csatlakozóját széthúzni.
2, benzincsapot ell.-ni, zárva van-e, majd a benzincsövet lehúzni. Tank 2db csavarját kihajtani, tankot óvatosan hátra-és felfelé húzva leemelni.
3,légszűrő ház le( 2 imbuszcsavar és egy gumibak fogja), szívócső mindkét végén a szalagbilincset meglazítani, szívócsövet levenni
4, első hengerről a cartergázcsövet lehúzni
5,kilazítani a karburátor légtorkot az air-boxal összekötő rögzítő bilincseket, kihajtani az air-boxot rögzítő hátsó csavart és az air-boxot levenni
6,gyújtógyertyák takarófedelét kihúzni és gyertyákat kivenni ( előtte érdemes a gyertya fészket levegővel pl.pumpa kifúvatni, mert ha szennyeződés van a gyertyák mellet, kihajtásukkor a hengerbe eshetnek.) A jó égéskép szürkésbarna, elektróda hézag:0,7mm
7,első hengerfej burkolatot levenni,majd utána a vezérmű lánckerék fedelét. Ellenőrizzük a fedél belsején a tömítés és a furatok állapotát, átjárhatóságát, valamint az O gyűrű állapotát. ( égésnyomok a blokkon szivárgó O gyűrűre utalnak mint a képen is látható, O gyűrű csere).
8,u.így vegyük le a hátsó hengerfej burkolatot
9, vegyük le a szelepfedeleket
10,hajtsuk ki a váltókar oldalán a forgató és kémlelő nyílás záródugóit
11, Ellenőrizzük a H henger vezérmű kerekénél a vezérlés összehangolását: a H henger dugattyúját forgassuk ( 22-es crova + hosszabbító) az óramutató járásával ellentétesen a felső holtpontig ( egy könnyű műanyag, vagy fapálcát tegyünk a gyertyanyíláson át a hengerbe, vagy egy hosszú csavarhúzót, és a felső holtpontot az a helyzet jelzi, ahol az nem emelkedik tovább! Óvatosan csináljuk, meg ne sértsük a gyertyamenetet!). A felső holtpontban a vezérmű keréken lévő jel 0 egy vonalba esik a vezérmű házon lévő ék alakú benyúlással. Ha kicsit eltér, az még nem gáz, a lánc kopásából( népiesen nyúlás) adódik. Ekkor a blokk oldalán lévő kémlelő ablakon benézve az IT jelzést látjuk, aminek az I jele egy vonalba kell ,hogy essen a kémlelő nyílás szélén lévő bevágással. Ez a H dugó felső holtpontja, most ellenőrizzük a H henger szelephézagait. Szívó:0,10mmm Kipufogó:0,15mm
Kézzel mozgatva a himbákat kottyanást kell éreznünk, ez az jelenti, van hézag ( ha nincs, az gáz!). Most már csak a mértékét kell ellenőrizni. Kezdjük a szívóval! Hajtsuk ki a 0,10 hézagmérőt és tegyük a szelepszár vége és a himba közötti résbe. Ha nem megy bele, nézzük meg a 0,05 mérővel is. Ha ez könnyen belemegy, hagyjuk így Ha csak nagyon húzósan megy bele a 0,10-es, még az is elmegy. Ha viszont könnyen közé megy, akkor hagyjuk közé tolva a hézagmérőt, egy 4-es imbuszkulccsal rögzítsük a szelepállító csavart és 12-es kulccsal lazítsuk meg a biztosító anyát. Minimálisat fordítsunk az óramutató járásával megegyezően az imbuszkulcson és megtartva azt új helyzetében húzzuk meg az ellenanyát. Újra ellenőrizzük a szelephézagot. Ha húzósan jön ki a hézagmérő és nem megy vissza, vagy csak nehezen, akkor jó lesz, ha teljesen megszorult, vagy könnyen kijön, akkor ismételjük meg a beállítást, míg jó nem lesz. Ugyanezt az eljárást csináljuk meg a kipufogó szelepnél is, csak itt a 0,15mm-el kezdjük. . Ha ez könnyen belemegy, hagyjuk így Ha csak nagyon húzósan megy bele a 0,15-ös, még az is elmegy. Ha viszont könnyen közé megy, akkor hagyjuk közétolva a hézagmérőt, egy 4-es imbuszkulccsal rögzítsük a szelepállító csavart és 12-es kulccsal lazítsuk meg a biztosító anyát. Minimálisat fordítsunk az óramutató járásával megegyezően az imbuszkulcson és megtartva azt új helyzetében húzzuk meg az ellenanyát. Újra ellenőrizzük a szelephézagot. Ha húzósan jön ki a hézagmérő és nem megy vissza, vagy csak nehezen, akkor jó lesz, ha teljesen megszorult, vagy könnyen kijön, akkor ismételjük meg a beállítást, míg jó nem lesz.
12, Ezután forgassuk a főtengelyt az óramutató járásával megegyezően 290° -al ( Ezt egyszerűsítve , hogy nehogy valaki szögmérőzzön 180°= fél főtengely ford, + 90°=derékszög, + addig, míg nem látni a jelet!) és a kémlelő nyíláson benézve most egy I jelzésnek kell egybeesni a kémlelő nyílás szélén lévő bevágással. Ez az E dugó felső holtpontja. Ellenőrizzük a szelephézagot ugyan úgy, mint a H hengernél.
YouTube Videó
13, összeszerelés fordított sorrendben
A szelepfedelek meghúzási nyomatéka pl. 10Nm, a gyertyáé 20Nm, tehát nem kell bikából húzni, főleg ahol alumíniumba van a menet! Az air-boxot érdemes visszaszerelés előtt szétcsavarozni és kitisztítani. A karburátor torkokat,nyitott szelepházakat és a gyertyanyílásokat takarjuk le egy tiszta ruhával a művelet során, nehogy valami szennyeződés kerüljön a blokkba!
Mivel ritkán szedjük szét a vasat, ugyanakkor a karburátor szinkronizálását időről-ídőre el kellene végezni, érdemes kihasználni, hogy lent van a tank és a légszűrő ház. Egy kis átalakítással a jövőben 5-10perc alatt el tudjuk végezni a karburátorok szinkronizálását, anélkül, hogy bármit is meg kellene iontanunk a motoron.
Szükséges anyagok:
- kb.1m műanyag cső ( K átmérő: 7mm, belső átmérő: 3mm), ugyanennyi zsugorcső ( belső átmérő kb 8-10mm, a lényeg, hogy rámenjen a műanyag csőre!) és 2db fém, vagy műanyag toldó a csövekhez (esztergálni).
A szinkronizáló maga egy darab, kb 1m hosszú deszka, amire U szögekkel a képen látható módon felerősítünk kb.3m műanyag csövet ( olyat, mint az elején írtam!) , kb, 1,5-2cm-ként bevonalkázzuk a deszkát és AROL-2T olajat öntünk a csőbe.
A szívókönyökökön lévő gyári szinkron kivezetésekről vegyük le a gumidugót és toljuk rá (előtte felmelegítve) a műanyag csöveket , 50-50cm hosszút. A műanyagcsövekre toljuk fel a zsugorcsövet és öngyújtóval finoman melegítve szorítsuk rá, ügyelve, hogy nehogy tüzet okozzunk a motor szerelvényeinél! ( legyen a közelben tűzoltó készülék, vagy egyéb tűzoltásra alkalmas eszköz). A műanyag cső szabad végébe tegyük bele az esztergált csatlakozókat és vakoljuk le a gyári gumivégekkel. A H hengerét a váz mentén vezetve érdemes belógatni a szerszámost rejtő dekli mögé, az E hengerét pedig szintén a vázon elvezetve az ülés elé függesztjük, pl.műanyag kötegelővel. Ezek után szinkronizálásnál csak a két meghosszabbított csatlakozót kell elővenni, rátenni a beállítót és mehet a mutatvány.
Szinkronizálás:
A motor üzem meleg legyen!A szinkronizálót csatlakoztatni a kivezetésekhez, a két hengerhez menő csövet ujjunkkal szorítsuk össze, mikor a motort beindítjuk, nehogy szélsőségesen elállítódott karbik esetében beszívja a henger a folyadékot ( ha mégis, nagy baj nem lesz, hiszen ezért használunk AROL -2T olajat, legfeljebb egy ideig füstöl).
Figyeljük, hogy a deszkán lévő csövekben alapjáraton hogy alakul az egyes karburátorokhoz csatlakoztatott folyadék oszlopok magassága. Ha egy osztáson belül van( 1,5-2cm), akár maradhat is. Ha több ettől, vagy nagyon precízek akarunk lenni, akkor a két karbi között alul lévő 7-es csavart óvatosan, ki mértékben hajtsuk valamerre. Figyeljük, milyen irányba változik a folyadék oszlopok magassága, ha közelítenek egymáshoz, jó az irány, ha nő a különbség, akkor a másik irányba állítsuk, míg egy magasságba nem kerülnek.
YouTube Videó
Jó szórakozást nektek!
vaszkez
Ui: ha valami kérdés van, hívjatok nyugodtan a 203417660 számon, úgysem vagyok elérhető!
Forgató könyvet írta és rendezte: Halász Róbert
Szerkesztette: Magyar hang: Halász Róbert
Szerkesztette: Giorgio - 2013 október 04. 17:50:11
D R A G S T A R K L U B
Köszönöm,hogy feltetted az anyagot! Remélem,tényleg hasznosnak találjátok és akkor fogok igazán örülni, ha olyanok is el tudják végezni a továbbiakban ezeket a karbantartásokat, akik eddig nem bíztak magukban és ez az anyag ebben segítségükre lesz
Élj úgy,hogy motorozhass és motorozz úgy, hogy élhess
Vaszkez!Ezt látva én már annyira se bízom magamban mint eddig! A leírás amúgy tökéletes .
"Nem attól vagy szabad, hogy azt csinálsz amit akarsz, hanem attól , hogy nem kell megtenned azt, amit nem akarsz!
Yamaha XVS 1100 A
Minél többet gondolkozom, annál neccesebb az ötleted....először is, mi a helyzet a felvarróm megnyirbálásával?...aztán meg mit fogsz csinálni, ha netán rád tör az unalom?....szóval, bizonytalan vagyok, mint Deák Bill Gyula a 11-es rúgás előtt...
Élj úgy,hogy motorozhass és motorozz úgy, hogy élhess
Nyugodj meg, téged egyik téma sem érint!....hogy aztán ez pech, vagy szerencse, majd az idő eldönti!
De ha mindenáron érdeklődni kezdesz a műszaki dolgok,ezen belül a motorok iránt, akkor mielőtt beleszólsz, tanulj meg egy-két alapfogalmat.....mint pl. :
ABS = blokkolásgátló
ASR = kipörgésgátló
ACS = az a huncut őrbottyáni ÁCS, aki mindenbe beleszól ( de - többek közt -ezért bírom!).
Élj úgy,hogy motorozhass és motorozz úgy, hogy élhess
Nna... még 2 centi.... már a nagy is csak akkora, mint egy söralátét...
jól fog mutatni a 5xl-es mellényen.....
Ha nem tetszik, ahogy vezetek, akkor tünés a járdáról!
Jól beszél az az"Ördög gyerek"...én itt töröm magam, hogy ne légy ennyire fogalmaltan motorilag, te meg így hálálod meg?!...nyalom a nyakadot, egy helyen,de körbe...
Élj úgy,hogy motorozhass és motorozz úgy, hogy élhess
OKÉ! Értem..."O" gyűrűt általában különféle méretekben kapni a legtöbb csapágyboltban, motoros szaküzletben. Én az Uhlár csapágynál vettem anno egy készletet. Ilyen helyeken próbálkozz. Ha nem kapsz, fogd a gyűrűt és egy tolómérőt a kezedbe és hívj fel délután...az évadnyitóra viszek neked. ( vészmegoldás: a meglévő "O"gyűrűt kend be vékonyan olajálló és hőálló tömítő masszával, hagyd kb 8-10percig húzni és úgy rakd össze.)
Élj úgy,hogy motorozhass és motorozz úgy, hogy élhess
Kedves mekk mesterek!
Ha szelephézag állítás közben valakinek netán beleesne a szerelő nyílásba az imbusz kulcsa nem kell nagyon bex@rni (elég csak kicsit) mert simán ki lehet venni onnan egy csipesszel!
Nem okoz nagy problémát, csak ha ott marad, nekem elhihetitek, én mögszondásztam
D R A G S T A R K L U B
Figyuka!
Ma megcsináltam idén másodszor is a szelephézag állítást,
mert előzőleg a szívónál a 0,10 százados lemezt használtam és a kipufnál a 0,15 századost így nem volt tökéletes!
Indítás után szépen halkan járt mind addig amíg be nem melegedett, miután szépen elérte az üzemi hőmérsékletet kiolvadtak belőle a tücskök is!
Olyan szépen húzták, hogy öröm volt hallgatni, majdnem meg is sirattam a muzsikájukat.
No de ma épp olyan alkalmasnak találtam az időt egy kis szereléshez mint egy héttel ezelőtt, így hát csaptam egy kis görbe bulit a műhelyemben, ja, görbült a derekam meg a szám széle is.
Egy ismerősöm javallatára a szelephézag paramétereinek az alsó határához próbáltam állítani a szelepeket, szívó: 0,07-0,12 kipuf: 0,12-0,17.
Így a szívónál a 0,05 százados lemezt használtam a beállításhoz, úgyhogy az kényelmesen alá tudjon csúszni, viszont a 0,10 százados lemezkét ne lehessen alátolni.
A kipufogó oldalon ugyan így csak ott a 0,10 és a 0,15 százados lemezzel operálva, és lőn csodatörtén!
Indítás után a tücskök csak úgy husss, mind eltűntek, nem kell ide chemotox a nyenyerének vége!!!
Pfü, mehetek rovarírtónak...
D R A G S T A R K L U B
Na látod Gyuri ezt én el sem merem kezdeni .Gratulálok hozzá.
"Nem attól vagy szabad, hogy azt csinálsz amit akarsz, hanem attól , hogy nem kell megtenned azt, amit nem akarsz!
Yamaha XVS 1100 A
Mennyire igazad van Lalikám!
"Nem attól vagy szabad, hogy azt csinálsz amit akarsz, hanem attól , hogy nem kell megtenned azt, amit nem akarsz!
Yamaha XVS 1100 A